Jaha.

Jaha.
Ibland blir jag förskräckligt irriterad på nykterister, att människor väljer att avstå från alkohol har jag full respekt för, men deras val av metoder att föra fram sitt budskap på är lika kul som ett Jehovas vittnen besök okristligt tidigt på morgonen. För nåt år sedan (eller två år sen, jag är inte nykterist så min tidsuppfattning är inte intakt) läste jag en notis om unga nykterister som låtit minderåriga köpa 112 liter folköl som sedan överlämnades till folkhälsoministern
 Maria Larsson i syfte att belysa att livsmedelshandeln inte ska ägna sig åt alkoholförsäljning.



 När jag går till affären för att köpa folköl finns det inget värre än när ölhyllorna gapar tomma, kan inte nykteristerna helt avstå ifrån alkohol istället för att frustrera oss suputer genom att köpa upp vår folköl?
Jag känner inte till Maria Larssons alkoholvanor, men att tänka sig att hon i position som folkhälsominister skulle hälla i sig 112 liter folköl kändes orimligt, varpå jag skrev till henne och erbjöd mig att ta hand om ölen.
 Om politiker förde en dialog med sina väljare kanske politikerföraktet skulle vara mindre utbrett, visserligen kan jag ha förståelse för att man väljer att ignorera unga välgörare när man likaväl kan isolera sig i stadshuset och spela ölspelet

. En annan sak som jag inte förstår är nykteristers förmåga att haka upp sig på mantrat "Man kan ha kul utan alkohol" (?) Varför inte fokusera på argumenten om alkoholens negativa effekter, som det onekligen finns fog för, istället för att ta till ovanstående.
Man kan ha kul och må illa efteråt utan att ha åkt bergochdalbana också, men visst fan hjälper det till.
Som den goda scout jag är ser jag till att vara ordentligt utrustad när jag beger mig ut i vildmarken istället för att sväva i ovissheten.
Vidare anser nykterister att det inte finns något värre än fulla ungdomar som tröttnat på att tårflörta och spela kort på fritidsgårdar och istället häxbrygdar sig till alkoholförgiftning på stan.
 Jo, det finns något värre än fulla ungdomar och det är ungdomar som är berusade på
något annat än alkohol, nämligen hormoner.
 När jag möter fulla ungdomar är jag åtminstone motoriskt överlägsen och har möjlighet att springa ifrån dom.
Jag ,som är tämligen bitter och inte spottar i glaset, är dock optimistisk tillskillnad från nykterister när det gäller framtiden och alkohol, man ska inte förneka vinets förmåga när det gäller snilleblixtar.
Studier visar att många människor som utsätts för placebotest i tron om att de får alkohol faktiskt upplever sig vara berusade.
 I framtiden hoppas att detta utnyttjas, jag skulle gärna hälla i mig en flaska placebowhisky (förutsatt att den kan mäta sig smakmässigt med the real Mccoy) och underlätta för levern.
 På morgonen när hela kroppen värker, rummet snurar runt och den blyinfattade luvan sitt hårt om huvudet ringer det på telefonen och en glad röst säger:

 -Hej, det är från puben du var på igår. Hur är läget?
- Jotack, jag är lika spänstig som Stephen Hawking och har tömt kroppens gallaförråd i toaletten hela morgonen.
- Då har jag goda nyheter, du fick nämligen placebowhisky igår så det är ingen fara, rise and shine.


 Efter detta upplyftande samtal studsar jag upp frisk som en lärka. Framtiden ser ljus ut.

Kommentarer
Postat av: Ella Jax , kopparvägen , Falun, Sverige

KUNGLIGT

2009-02-14 @ 21:50:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0